FAQ

Veelgestelde vragen
Als dorp overstappen op glasvezelinternet is een stap die we samen moeten zetten. Bij zoiets belangrijks komen er ongetwijfeld vragen opborrelen. Wellicht vindt u hier het antwoord. Staat uw vraag er niet bij, mail ons dan gerust!

Bregje vraagt zich heel wat af.
Bregje vraagt zich heel wat af.

Waarom heeft Veenhuizen snel breedbandinternet nodig?
Op dit moment heeft Veenhuizen alleen traditionele breedbandnetwerken. Die raken in snel tempo vol en kunnen de groei van internetverkeer nog maximaal 5 jaar aan. Zonder snel nieuw internet als glasvezel, zal Veenhuizen achterop raken door traag en storingsgevoelig internet. Internet is privé, zakelijk en maatschappelijk niet meer weg te denken.

Wat kun je binnenkort allemaal met hoogwaardig breedbandinternet?

  • Razendsnel uploaden en downloaden (ca 500 Mbit per seconde) van bestanden, films e.d.
  • Probleemloos thuiswerken en werken in een cloud
  • Online onderwijs volgen (educatieve youtube-filmpjes, modules voor thuisstudie, enz)
  • Gebruik maken van diensten van gemeente, zorginstanties, huisarts, politie, school, werk enz.
  • Snel en betrouwbaar bedrijfsmatig internetten (of u nu kenniswerker of agrariër bent)
  • TV kijken met haarscherp beeld (ca 75% van de huishoudens heeft nu al internet-tv)
  • Snel en probleemloos mobiel internetten

Waarom is het zo belangrijk dat wij als Veenhuizers nu een contract afsluiten?
Er is nu een leningaanvraag naar de provincie, het is dus een kwestie van nu of nooit! Minimaal 65% van de huishoudens in Veenhuizen moet meedoen om de financiering voor de aanleg van een glasvezelnetwerk rond te krijgen.

Wat kost glasvezelinternet?
Vanaf circa € 50,- per maand als u een alles-in-1 pakket neemt. Vergelijk de pakketprijzen van de verschillende geselecteerde providers: vergelijk prijzen providers.

Wat kost het als ik me nu niet aansluit maar pas later?
Nu is aansluiting gratis; later kunnen de kosten variëren van enkele duizenden tot tienduizenden euro’s.

Wanneer komt er glasvezel in Veenhuizen?
Als minimaal 65% van de huishoudens in Veenhuizen nu een contract sluit bij één van de geselecteerde providers (Plinq of Netvisit), kan er in 2018 al snel glasvezelinternet zijn.

Wordt mijn huis meer waard als ik een aansluiting heb op het glasvezelnetwerk?
Absoluut! Makelaars en websites als Funda vermelden een glasvezelaansluiting vaak al bij de verkoopinformatie. Krijgt uw huis geen aansluiting op het glasvezelnetwerk, dan kan de waarde van uw huis op termijn dalen.

Hoe gaat de aanleg van glasvezelinternet in z’n werk?
Als er glasvezelkabel komt in Veenhuizen, worden er via geulen in de grond glasvezelkabels aangelegd. Die komen tot aan de voordeuren. U bepaalt zelf of u daarop aansluiting wilt of niet. Zo ja, dan sluit u een abonnement af bij Trined, Fiber, Stipte of (zakelijk) WeServe.

Waarom heeft Breedband Veenhuizen zich aangesloten bij de Coöperatie Glasvezel Noord?
Omdat Veenhuizen te klein is om een aparte coöperatie op te richten.

Waarom een coöperatie?
Omdat grote marktpartijen geen interesse hebben in de aanleg van glasvezelinternet in en om Veenhuizen. Met de oprichting van een coöperatie nemen we als burgers zelf het initiatief.

Waarom moet ik een coöperatiebijdrage van 5 euro betalen?
Het aanleggen en onderhouden van een glasvezelnetwerk kost veel geld. De coöperatiebijdrage van € 5,- is nodig om de lening bij de bank te kunnen aflossen binnen een redelijke termijn. Naar schatting 13 jaar. Als de lening is afgelost, is het netwerk eigendom van de coöperatie. Met andere woorden: van alle leden. Na aflossing van de lening zullen de maandelijkse abonnementskosten naar verwachting dalen!

Zijn de leden van de coöperatie persoonlijk aansprakelijk?
Nee. De leden (dus de Veenhuizers die een contract afsluiten bij een van de geselecteerde providers en daarmee automatisch lid zijn van de coöperatie) kunnen nooit persoonlijk aansprakelijk worden gesteld.

Wat is de rol van de provincie Drenthe?
De provincie faciliteert en financiert burgerinitiatieven als Glasvezel Noord. Lees meer op www.verbinddrenthe.nl

Waarom is er voor drie providers gekozen?
Om het aanbod overzichtelijk te houden, is er in eerste instantie gekozen voor drie providers (plus eentje voor  ondernemers), die de meest gunstige pakketten bieden. Naarmate het aantal leden van de coöperatie groeit, kan overwogen worden om het aantal providers uit te breiden.

Kan ik ook alleen internet kiezen, alleen internet en TV, of alleen internet en telefoon?
Jazeker, u kunt kiezen voor verschillende pakketten: alléén internet, internet + tv, internet + telefoon, of alles-in-1: internet + tv + telefoon!

 Kan ik mijn huidige mailadres behouden?
Dat hangt ervan af. Heeft u een mailadres van een provider (bijvoorbeeld @home, @ziggo, @ kpnmail etc), dan kunt u dat niet meer gebruiken als u overstapt op Trined, Fiber, Stipte of WeServe. Natuurlijk kunt u wel het mailadres van deze twee geselecteerde providers gebruiken. Maakt u gebruik van gratis, niet providergebonden mailadressen, dan kunt u deze gewoon blijven gebruiken: denk aan gmail.com, outlook.com en yahoo.mail.

Moet ik mijn huidige internetabonnement opzeggen?
U heeft niets aan twee abonnementen, dus opzeggen is de beste optie. U kunt uw huidige abonnement opzeggen als er glasvezelkabel bij u is aangelegd. De opzegtermijn is tegenwoordig wettelijk vastgesteld: als u uw huidige abonnement nog geen jaar heeft, dan kunt u opzeggen zodra dat jaar voorbij is. Bent u al langer dan een jaar abonnee, dan kunt u per maand opzeggen.

Kan ik op tv dezelfde zenders zien als met mijn huidige abonnement?
Jazeker, u kiest zelf welke zenders u wilt hebben. Zie de informatie op de websites van de gekozen providers.

Heb ik een decoder nodig?
Ja, om digitaal televisie te kunnen kijken heeft u een decoder nodig. Via de provider kunt u deze huren of aanschaffen. De voorwaarden hiervoor verschillen per provider. U kunt ook zelf een decoder aanschaffen. Voor het ontvangen van digitale signalen op een tweede televisie heeft u in sommige gevallen (afhankelijk van uw apparatuur) een aparte decoder nodig.

Kan ik al overstappen op glasvezel?
Dat kan nu nog niet. Maar het is wel van belang dat u nu een abonnement neemt bij een van de gekozen providers. Het voordeel voor u is dat u dan gratis wordt aangesloten. Sluit u pas later een contract af, dan zijn de aansluitkosten van uw woning op het glasvezelnetwerk voor uw eigen rekening. Dit kan enkele duizenden tot tienduizenden euro’s bedragen.

Waar kan ik terecht met mijn vragen over glasvezelinternet?
Plan een huiskamerbezoek met de werkgroep Breedband Veenhuizen of stuur ons een mail! Zie de pagina contact.

Huiskamerbijeenkomsten
De werkgroep Breedband Veenhuizen organiseert op aanvraag speciale huiskamerbijeenkomsten. Heeft u vragen over glasvezelinternet, over lidmaatschap van de coöperatie en alles wat daarmee samenhangt? Hoe zit het technisch? Hoe zit het juridisch? Hoe zit het precies met aansluiting, providerkeuze, lidmaatschap, abonnementen, pakketten en kosten?
Nodig uw vrienden, kennissen en/of buren uit Veenhuizen uit voor een huiskamerbijeenkomst! We plannen een datum en tijdstip waarop we u en uw buren/buurtbewoners uitleg geven en vragen beantwoorden. Wilt u een huiskamerbezoek aanvragen? Stuur ons een mail!

LEES MEER OP HET BREEDBANDPLATFORM VAN DE PROVINCIE DRENTHE: WWW.VERBINDDRENTHE.NL

Glasvezel initiatief voor Veenhuizen